Toiminnan periaatteet
Toiminnassamme tärkeitä periaatteita ovat luottamuksellisuus, avoimuus, kokemuksellisuus ja yhteistoiminnallisuus sekä toisen arvostus ja ilo. Arvomme ovat 1) tutkivan ja kokemuksellisen oppimisen yhdistäminen, 2) dialoginen kumppanuus ja 3) ajassa eläminen ja tulevaisuuden tekeminen. Koulutus siirtyy välittömästi osanottajien työkäytäntöihin ja hyvinvointiin. Pedagogiikka uuden oppimisen merkityksessä kulkee koulutuksen viininpunaisena lankana. Koulutuksen tavoitteena on se, että teoriatiedosta tulee mahdollisimman käytännöllistä.
Keskeistä tuotteillemme on linjakkaan palvelukonseptin tarjoaminen, jossa sisällöt, menetelmät, arviointi sekä kehittämistyö tukevat toisiaan. Yhteisöllisyys ja toiminnallisuus eli menetelmällinen monipuolisuus on keskeinen vahvuutemme.
Koulutus- ja kehittämispalvelut
Eduta Oy tarjoaa keskeisimmistä osaamisalueistaan sekä valmiiksi suunniteltuja koulutus- ja kehittämisohjelmia että yhteisöille erikseen räätälöityjä kehittämisprosesseja. Näiden tueksi järjestetään tarvittaessa konsultointiprosesseja.
Keskeisimmät osaamisalueet ovat:
Opetuksen laatu ja konstruktiivinen linjakkuus
Ryhmädynamiikka ja ryhmän ohjaaminen
Toiminnalliset ja draamamenetelmät
Ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) koulutus
Vertaisoppiminen ja käänteinen opetus
Sulautuva oppiminen ja verkkopedagogiikka
Innovatiiviset ohjauskäytännöt
Mentorointi ammatillisen kasvun tukena
Myönteinen muutos
Esimiestyö, tiimityö ja jaettu johtajuus
Yhteisöllinen kehittämistyö
Työn ilon ja työhyvinvoinnin vahvistaminen
Vuorovaikutus työyhteisössä ja erilaisuuden hyödyntäminen
Työssä oppiminen ja osaamisen johtaminen
Työnohjaus
Opetuksen laatu ja konstruktiivinen linjakkuus
- Konstruktiivinen linjakkuus opetuksessa
- Koulutuksen vaikuttavuus
- Yhteisöllisyyden ja yhteistoiminnallisten menetelmien koulutus
- Toiminnallisten ja draamamenetelmien koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) kehittäminen
- Ongelmaperustaiseen oppimiseen (PBL) liittyvä kehittämistyö ja koulutus
- Opetussuunnitelmatyön ohjaaminen
- Opetuksen laatu ja laatukriteerit
- Oppimisen ja opetuksen arviointi
- Oppimiskäsitykset ja oppiminen ihmisen elämänkaarella
- Oppimistyylit ja niiden testaus
Ryhmädynamiikka ja ryhmän ohjaaminen
- Mitä on ryhmädynamiikka ja mistä se syntyy?
- Ryhmädynamiikan elementit
- Ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan toiminta eri kehitysvaiheissa
- Miten opettajana pystyy hyödyntämään ryhmädynaamisia ilmiöitä oppimisprosessin tukemisessa
- Opettajan rooli ryhmän ohjaajana
- Opettajan sudenkuopat ryhmän ohjauksessa
Toiminnalliset ja draamamenetelmät
- Yhteistoiminnalliset ja yhteisölliset lähestymistavat opetuksessa ja ohjauksessa
- Draaman käyttö opetuksessa: improvisointi, rooliharjoitus, sosiodraama
- Draamakasvatuksen perusgenret: prosessidraama ja forumteatteri
- Yhteistoiminnallisuus, yhteisöllisyys, kokemuksellisuus ja toiminnallisuus opetuksessa – teoreettinen käsitteistö
- Ryhmäyttämis- ja lämmitysharjoituksia
- Opetuksen visualisointi
- NLP:n ja mielikuvien käyttö oppimisen edistämiseksi
Ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) koulutus
- PBL:n perusteet ja teoreettinen tausta-ajatus
- PBL-syklin vaiheet ja käytännön toteutus
- Työelämälähtöisten virikkeiden ja lähtökohtien rakentaminen
- Roolien käyttö ongelmaperustaisessa oppimisessa
- PBL-opetussuunnitelman laatiminen ja muutostyö
- PBL-tutorin toiminta ja oppimis-, ryhmä-, ja ongelmanratkaisuprosessin edistäjänä
- Arviointi ongelmaperustaisessa oppimisessa
Vertaisoppiminen ja käänteinen opetus
- Mitä on yhteistoiminnallisuus (co-operation), yhteisöllisyys (collaboration), kokemuksellisuus (experiential learning) opetuksessa?
- Käänteinen opetus (Flipped Classroom)
- Yhteistoiminnallisen oppimisen edut ja esteet
- Vertaisoppimisen aikaansaaminen ja sen hyödyt oppimiselle
- Yhteistoiminnalliset ja yhteisölliset opetusmenetelmät, esim. ryhmämessut, pyramidi, akvaario, tuplatiimi, learning café, open space, työpajat
- Visualisointi opetuksessa
- Mielikuvituksen hyödyntäminen opetuksessa
- Luovuus ja innovatiivisuus opetuksessa
Sulautuva oppiminen ja verkkopedagogiikka
- Sulautuva oppiminen ja linjakas opetuksen suunnittelu
- Sosiaalisen median hyödyntäminen opetuksessa
- Verkko-opetuksen laadun osa-alueet
- Oppimateriaalit verkossa ja tekijänoikeudet
- Dialogisuus ja vertaisoppiminen verkossa
- Autenttiset oppimistehtävät verkossa
- Opettajan ohjaukselliset tehtävät ja roolit verkossa
- Sähköiset oppimisympäristöt, esim. Moodle ja videoneuvottelujärjestelmät
- Monipuoliset palaute- ja arviointijärjestelmät
Innovatiiviset ohjauskäytännöt
- Erilaiset oppimistyylit ja oppimistyylitestit
- Ohjausprosessit, -teoria ja -käsitteet, esim. tutorointi, fasilitointi, counselling, coaching
- Ohjaukselliset interventiotyylit ja kysymystekniikka
- Ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja dialogisuus ohjauksessa
- Ohjausharjoitukset (triangelit)
- Palautteen antamisen periaatteet ja palauteharjoitukset
- Ohjauksen ongelmakohdat ja niiden ratkaiseminen
- Motivointi ja oppimisvaikeuksien käsittely
- Aikuisopiskelijan ohjaaminen: erityispiirteet ja niiden huomioon ottaminen koulutuksessa
- Henkilökohtainen ohjaus
- Vertaisohjauksen organisointi
- Osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen ja henkilökohtaistaminen
Mentorointi ammatillisen kasvun tukena
- Mentoroinnin käynnistäminen organisaatiossa
- Mentoreiden ja aktoreiden valinta
- Yhdyshenkilön rooli
- Mentorointisopimus ja mentoroinnin periaatteet
- Mentoroinnin edut ja sudenkuopat
- Mentorointiosaaminen
- Mentoroinnin arviointi
- Työympäristön ja työyhteisön muutokset
- Muutoksen hallintaan liittyvä kehittämistyö
- Muutosvastarinta ja vastarinnan käsittely
- Muutosprosessi työyhteisössä yhteisöllisenä kehittymisenä
- Muutoksen moninaisuus
- Muutoksen kohtaaminen ja muutosjohtaminen
- Muutos ja hyvinvointi
Esimiestyö, tiimityö ja jaettu johtajuus
- Esimiehen rooli, rooliodotukset ja roolikonfliktit
- Valta, vastuut ja tehtäväalueet
- Yhteisödynamiikka ja esimiestyö
- Osaamisen johtaminen
- Tiimin johtaminen ja tiimityövalmiuksien kehittäminen
- Yhteisöllisyyden tukeminen
- Työssä oppimisen organisoiminen
- Toiminnan itsearviointi ja laatu
- Kehityskeskustelut ja palautteen antaminen
- Työyhteisön kehittämisen lähtökohdat ja kehittämisprosessi
- Työyhteisön arvot kehittämistyön johtotähtenä
- Yhteistyöverkostot ja niiden hyödyntäminen: eri toimijoiden välinen yhteistyö, yhteistyö sekä julkisen että yksityisen sektorin kanssa
- Itsearviointi ja laatu organisaation kokonaiskehittämisessä; visio ja strategia, ydinprosessit, kilpailutilanne, työkulttuuri, tavoitteet, yhteistyö
- Kehittämistyön käynnistäminen
- Työyhteisön arviointityön vaiheet
Työn ilon ja työhyvinvoinnin vahvistaminen
- Hyvinvoinnin ja työssä jaksamisen edistäminen
- Työhyvinvoinnin osa-alueet
- Työn iloa tuottavat elementit
- Jaksamista syövät osa-alueet
- Yhteisöllinen tuki työssä jaksamiseen
- Työilmapiiri ja sen parantaminen
- Konfliktien käsittely
Vuorovaikutus työyhteisössä ja erilaisuuden hyödyntäminen
- Sosiaalinen viestintätyyli itsetuntemusta tukemassa
- Viestintätyylitestien laatiminen ja oman (työ)persoonan pohdinta
- Vuorovaikutustaitojen kehittäminen
- Itsetuntemuksen lisääminen
- Erilaiset roolit ja niiden tunnistaminen
- Konfliktien käsittely ja sovittelumenettely
- Vuorovaikutus työyhteisössä ja erilaisuuden hyödyntäminen
- Mielikuva- ja toiminnalliset harjoitukset toiminnan kehittämiseksi
Työssä oppiminen ja osaamisen johtaminen
- Työssä oppimisen perustekijät
- Palautejärjestelmän rakentaminen ja palautteen organisointi
- Vuorovaikutus työyhteisössä ja erilaisuuden hyödyntäminen
- Organisaation oppimisen foorumit ja työssä oppiminen
- Oppimista tuottavien prosessien tunnistaminen
- Osaamisen kehittämisen menetelmät
- Oppimisen organisointi työyhteisössä
- Osaamisen ja oppimisen johtamisen perusteet
- Osaamiskartoitukset
- Henkilökohtaiset kehittymissuunnitelmat
Työnohjaus on työhön liittyvää oppimista edistävä ja organisaation toimintaa kehittävä vakiintunut työmentelmä. Työnohjaus on oman työn tutkimista, arviointia ja kehittämistä, joka tapahtuu koulutetun työnohjaajan avulla. Se on työhön, työyhteisöön ja omaan työrooliin liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden yhdessä tulkitsemista ja jäsentämistä. Työnohjaus tarkoittaa oman työ- ja henkilökohtaisen minän yhteensovittamista. Tärkeitä kysymyksiä työnohjauksessa ovat:
- mitä me teemme – mikä on perustehtävämme – mitä kaikkea siihen kuuluu ja mitä siihen ei kuulu?
- miten me teemme työtämme ja miten voimme kehittää toimintatapojamme ja opetus- ja ohjausmenetelmiämme
- miksi me teemme eli mitkä ovat työmme/yhteisömme perusarvot (myös visio ja strategia), jotka työtämme ohjaavat. Millainen etiikka ja keskinäinen työskentelysopimus tai pelisäännöt ohjaavat työtämme ja miten yhteistoimintaa voi kehittää?
Työnohjauksessa on mahdollista tarkastella mm. seuraavia kysymyksiä:
- työssä jaksaminen ja keinot jaksamisen tukemiseksi
- haasteelliset ryhmätilanteet ja niiden käsittely
- yhteisöllisyyden tukeminen työyhteisössä ja erilaisuuden hyväksyminen
- itsetuntemuksen kehittäminen ja arvostuksen saaminen
- haastavat asiakastilanteet